lördag 12 juli 2014

Gamar vs. korpar

I vintras hörde Conny och jag en korp ihålligt och stationärt ropa i skogen. En korp är en budbärare och följer ofta rovdjur. Jag kallar den för ”The Messenger”. Vi gick åt det hållet där ropen kom ifrån. Korpen försvann innan vi nådde den. På den snölösa marken såg vi ett runt spår på 10x10 cm i mossan som kunde härröra från ett lodjur och mycket riktigt kände vi lukten av katt i en liten vindpust. Korpen hade fört oss till ett lodjur.
I Tanzania på safari 1990 var jag helt oerfaren med naturens och djurens budskap och tecken. Vi åkte i en VW buss genom savannen och kom till ett träd med massor gamar. Jag satt längst bak i bilen och man kunde inte väva ner fönstret. Jag ville få en bra bild på gamarna och inte fota genom fönsterrutan. Fast man enligt nationalparkens regler inte fick lämna bilen frågade jag vår afrikanska chaufför om det. Det var okej för honom. Jag gick ut och närmade mig trädet. Innan jag hann ta en bild hörde jag skrik från bilden ”Lejon!”. Jag sprang tillbaka och in i bilen. En lejonhona hade kikat fram ur det höga gräset runt trädet med gamar. Vi körde sakta bilen fram till trädet och såg en hel lejonflock äta på ett nyligen slaget byte.